Kursen ger kunskaper i danspedagogik med inriktning på skapande dans och dans som konstform. Kursens huvudsakliga syfte är att deltagarna tillägnar sig koreografiska redskap som främjar elevers skapande och utforskande förmågor i dans. Praktiska övningar i dansimprovisation och komposition varvas med impuls- och inspirationsmaterial. Kursinnehållet skall under kursens gång prövas i egen undervisning/verksamhet. Dessutom tillkommer litteraturstudier, reflektioner kopplade till litteratur och praktik, samt dokumentation.
Kursen är en fortsättning och fördjupning av kursinnehållet i kurserna Skapande dans 1 och Skapande dans 2 och hade tidigare kursnamnet Skapande dans 3 – kropp, identitet och hälsa.
Innehåll
- Dansövningar med inriktning på teknik, dansimprovisation och danskomposition
- Fördjupning av dansen som konstnärligt uttryck och kommunikationsmedel
- Koreografisk form och partitur
- Ett utforskande av begreppen kropp och identitet med hjälp av koreografiska verktyg
- En belysning av hur olika styrdokument behandlar aspekter av kropp, identitetsskapande och hälsa
- Ledarskap med anpassning till olika grupper och individers behov
Särskild behörighet
Behörig till kursen är den som har grundläggande behörighet för högskolestudier samt dokumenterad erfarenhet av dans i pedagogisk eller konstnärlig verksamhet. För tillträde till kursen gäller också godkänt resultat i den fristående kursen Skapande dans 2 – dans i samverkan med andra kunskapsområden, 10 hp samt minst fem års regelbunden dansträning.
Kursansvarig
Upplägg
Tredjedelsfart, torsdagar och fredagar, totalt tio dagar under en termin. Ramtid kl 9.30–16
Kursen kommer att erbjudas inför läsåret 2022–2023. Mer information kommer.Ansökan
Anmälan ej öppen än.
Lärare
Kursplan
FRISTÅENDE KURSER
Estetiska lärprocesser 7,5 hp Estetik och lärande 7,5 hp Gruppundervisning (instrumentspecifik, nybörjare – fortsättning) 2,5 hp Gruppundervisning (instrumentspecifik, fortsättning – högre stadier) 2,5 hp Konstarter i samverkan 7,5 hp Låtskrivande 5 hp Metodik för biinstrument 10 hp Metodik för gehör och musiklära 10 hp Musikalmetodik 5 hp Musik och dans i förskolan 7,5 hp Musik och rörelse i kulturskola och grundskolans tidigare år 7,5 hp Projektledning i kulturskola 7,5 hp Rytmik för dansare 5 hp Rösten som arbetsinstrument 7,5 hp Röstfunktionen i populärmusikaliska genrer 10 hp Skapande dans 1 10 hp Skapande dans 2 - Dans i samverkan 10 hp Koreografi, kropp och identitet - skapande dans 10 hp Specialpedagogik och inkludering i kulturskolan 15 hp