Kursen vänder sig till lärare, pedagoger, arbetslag och andra som vill utveckla många varierande interaktionsstilar i sin undervisning i och genom bild, dans, drama och musik. Fokus ligger på arbetet med elevers eget skapande och förmåga att kommunicera med sin omgivning.
Innehåll
- Praktiska övningar i bild, dans, drama och musik var för sig och i blandade arbetsformer
- Konstarters och estetiska uttrycks metoder och gestaltningar som kunskapsvägar och verktyg i skapandet av mening och identitet hos barn och ungdomar
- Estetiska uttryck i samverkan med andra kunskapsområden och ämnen, i den ordinarie undervisningen, på temaveckor mm
- Självstudier i form av litteraturläsning samt dokumentation, reflektion och tillämpning av kursens innehåll i eget arbete
Kursansvarig
Upplägg
Kvartsfart, en termin, sex fredagar och två lördagar, ramtid 9.30-16.00
Kursdatum ht 2022: 23-24/9, 7/10, 28/10, 18/11, 9-10/12 och 13/1Ansökan ÖPPEN FÖR SEN ANSÖKAN för kursstart ht 2022
Anmälan senast 15 april 2022 för kursstart ht 2022.
Lärare
Kostas Prodromou, Susanna Leijonhufvud, Maria Nordlöw, Jonas Ek , Anna-Carin Ahl
Kursplan
FRISTÅENDE KURSER
Estetiska lärprocesser 7,5 hp Estetik och lärande 7,5 hp Gruppundervisning (instrumentspecifik, nybörjare – fortsättning) 2,5 hp Gruppundervisning (instrumentspecifik, fortsättning – högre stadier) 2,5 hp Konstarter i samverkan 7,5 hp Låtskrivande 5 hp Metodik för biinstrument 10 hp Metodik för gehör och musiklära 10 hp Musikalmetodik 5 hp Musik och dans i förskolan 7,5 hp Musik och rörelse i kulturskola och grundskolans tidigare år 7,5 hp Projektledning i kulturskola 7,5 hp Rytmik för dansare 5 hp Rösten som arbetsinstrument 7,5 hp Röstfunktionen i populärmusikaliska genrer 10 hp Skapande dans 1 10 hp Skapande dans 2 - Dans i samverkan 10 hp Koreografi, kropp och identitet - skapande dans 10 hp Specialpedagogik och inkludering i kulturskolan 15 hp