Kursen vänder sig till lärare och pedagoger inom olika skolformer och verksamheter som undervisar i dans eller vill börja använda dansen i pedagogiska och konstnärliga sammanhang. Kursen ger kunskaper i danspedagogik med inriktning på skapande dans och dans som konstform. Det huvudsakliga syftet är att deltagarna ska tillägna sig koreografiska redskap som främjar elevers skapande och utforskande förmågor i dans. Kursinnehållet skall under kursens gång prövas i egen undervisning/verksamhet med elever.
Innehåll
- Dansens koreografiska verktyg:
Kropp – som instrument och uttrycksmedel
Rum – som skapande plats i den sceniska gestaltningen
Tid och kraft – som dynamiska hjälpmedel
Grupp – som koreografisk möjlighet- Dansövningar med inriktning på dansimprovisation och danskomposition
- Dansuppvärmning och teknikövningar
- Impuls- och inspirationsmaterial
- Dans som pedagogiskt redskap
- Danslek på förskola, dans i skola och annan verksamhet
- Litteraturstudier, dokumentation och tillämpning av kursinnehåll i eget arbete
Behörighet
Behörig till kursen är den som har grundläggande högskolebehörighet. I urvalet
prioriteras sökande med högre utbildning i dans samt dokumenterad undervisningserfarenhet.
Kursansvarig
Period
Vårtermin 2026, kursstart 22 januari.
Antal högskolepoäng
10
Studietakt
33%
Upplägg
8 torsdagar och 2 fredagar kl. 09.30–16.00
Kursdatum
22 januari 5 februari
19 februari
20 februari
12 mars
26 mars
27 mars
16 april
30 april
21 maj
(Kursdatum ht 2025: 28/8, 11/9, 25/9–26/9, 9/10, 23/10–24/10, 6/11, 20/11, 4/12.)Ansökan
Anmälan senast 15 oktober 2025 för kursstart vt 26
Kursplan
FRISTÅENDE KURSER
Biämne – musikproduktion 5 hp Dansens verktyg - skapande dans 10 hp Estetiska uttrycksformer, konst och lärande 7,5 hp Estetik och lärande 7,5 hp Gruppundervisning (instrumentspecifik, nybörjare – fortsättning) 2,5 hp Gruppundervisning (instrumentspecifik, fortsättning – högre stadier) 2,5 hp Hållbar danspedagog 2,5 hp Inkluderande musikdidaktik 5 hp Konstnär och pedagog – hållbar karriär 5 hp Koreografi, kropp och identitet - skapande dans 10 hp Körsång och språkutveckling 2,5 hp Låtskrivande 5 hp Metodik för biinstrument 10 hp Metodik för gehör och musiklära 10 hp Metodik för körledare 7,5 hp Musikalmetodik 5 hp Musik och dans i förskolan 7,5 hp Projektledning i kulturskola 7,5 hp Rösten som arbetsinstrument 7,5 hp Röstfunktionen i populärmusikaliska genrer 10 hp Röstens estetik 7,5 hp Skapande dans 2 - Dans i samverkan 10 hp Specialpedagogik och inkludering i kulturskolan 15 hp Välbefinnande i undervisning 7.5 hpSenast upppdaterad: 2025-09-11