Kursen ger kunskaper i danspedagogik med inriktning på skapande dans och dans som konstform. Kursens huvudsakliga syfte är att deltagarna ska tillägna sig koreografiska redskap som främjar elevers skapande och utforskande förmågor i dans. Praktiska övningar i dansimprovisation och komposition varvas med impuls- och inspirationsmaterial. Kursinnehållet skall under kursens gång prövas i egen undervisning/ verksamhet med elever. Dessutom tillkommer litteraturstudier, reflektioner kopplade till litteratur och praktik, samt dokumentation.
Innehåll
- Dansens verktyg som pedagogiska redskap i andra kunskapsområden
- Dans som verktyg i språklig utveckling och matematiskt tänkande
- Orientering i aktuella styrdokument och kursplaner för förskola, grundskola och gymnasium
Kursansvarig
Upplägg
Tredjedelsfart, torsdagar och fredagar (totalt tio dagar) under en termin ht 2018, ramtid kl 9:30-16
Kursdatum vårterminen 2018: 1-2/2, 15/2, 15-16/3, 29/3, 12/4, 26-27/4, 24/5Ansökan
Senast 16 april 2018 för kursstart ht 2018
Lärare
Kursplan
FRISTÅENDE KURSER
Estetiska lärprocesser 1, 7,5 hp Estetiska lärprocesser 2, 7,5 hp Estetik och lärande – perspektiv och förhållningssätt 15 hp Improvisationsmetodik 3 hp Musik och rörelse med små barn 10 hp Rytmik för dansare 5 hp Rösten som arbetsinstrument 7,5 hp Röstfunktionen i populärmusikaliska genrer 10 hp Skapande dans 1 10 hp Skapande dans 2 - Dans i samverkan 10 hp Skapande dans 3 - Kropp, identitet och hälsa 10 hp