logo

Intervju med två studenter på Musikpedagogprogrammet

Student-intervjuer

David Beskow och Jovana Jelovac Stojanov studerar båda i musikpedagogprogrammet.

David läser tredje året till kandidatexamen med kontrabas och elbas som profil. Jovana läser andra året till kulturskolepedagog med tvärflöjt som profil. David är uppvuxen i Huddinge och har sin musikaliska bakgrund i pop- och rockgenren. Han har varit aktiv som musiker och studerat musik på folkhögskola innan han började på SMI. Jovana kommer ursprungligen från Serbien och har en musikerutbildning i klassisk musik därifrån. Senare har hon även studerat på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

Hur kom det sig att ni sökte till SMI och hur fungerar det här?

Jovana: Min väg till SMI var att jag även ville jobba med undervisning bredvid det att jag spelar. Jag hade undervisat lite och haft lite vikariejobb men när jag sökte flöjtlärarjobb så gick det inte så bra, då de sagt att jag saknar pedagogisk utbildning. Så då började jag fundera på att studera mer pedagogik och metodik. Jag fick tips via en prenumerationstjänst på Universitets- och högskolerådet om en ny utbildning på SMI som heter kulturskolepedagog som skulle passa mig och min bakgrund.

David: Jag visste inte att SMI existerade helt ärligt, förrän min sambo berättade att hennes kompis pluggade här. Jag hade funderat ända sedan jag var liten på att bli lärare, men då mer ämneslärare. Efter några år på folkhögskola och musikspelande, så var det inte riktigt musikerutbildning jag var inne på. Men lärare skulle vara jättekul, och då kollade jag upp SMI efter min sambos tips. Jag gillar ju också kulturskolan väldigt mycket eftersom jag själv spelat där, och då tyckte jag att SMI och deras inriktning lät klockrent för mig.

Jag sökte även en gitarrbyggarutbildning, något som också intresserar mig väldigt mycket. Det var först efter antagningsprovet på SMI, när jag åkte hem, som jag blev nervös då jag insåg – ja just ja, det är det här jag vill göra! Här får jag studera till pedagog som jag vill, samtidigt som jag också får fortsätta spela musik och träffa nya människor som är lite likasinnade.

J: Jag visste inte att jag ville bli lärare när jag var barn som du, jag hade en tanke med SMI att det kan vara bra för mig. Men jag måste säga att när jag väl började på SMI så kände jag – Wow! Jag kan säga att jag har inte sett så engagerade lärare någonstans, och tack vare dem vill man fördjupa sig, inte minst i pedagogik, jag vill förstå och läsa böcker, vad är det en pedagog verkligen gör?

Och nu när jag är lite i arbetslivet också, jag jobbar på Nacka musikskola två gånger i veckan, så ser jag hur bra SMI har lagt upp det för att kombinera med jobb och utbildning. Jag får handledning och feedback av min metodiklärare direkt för mitt eget jobb och det fungerar verkligen jättebra.

D: Jag gillade också konceptet att ha kontinuerlig undervisning och handledning under hela utbildningen. Även om jag inte jobbar som pedagog nu så har jag praktik med övningselever. Jag var ju livrädd i början för att ha elever men det tog väl kanske ett halvår så blev jag bekväm med att undervisa. Just att man får undervisning och feedback parallellt, man får verktygen direkt och man får prova dem direkt också.

J: Ja, det är också härligt att se lärarna här, hur de gör det vi ska göra, hur dom gör det som dom lär oss, det är så bra.

D: Som föredömen menar du?

J: Som inspiration, som förebild…

D: Ja det är verkligen förebildande.

– Jag håller också med om lärarnas engagemang, jag går nu till exempel en tillvalskurs i musikteorimetodik, jag hade ingen aning om att jag tyckte att teori var roligt, nu känns det som – jaha det är såhär man ska använda det, och det är jättekul, och det är bara på grund av lärarna här.

Jovana – när och hur fick du jobbet på Nacka musikskola?

J: Det var när jag gick i ettan och jag ville auskultera och tog kontakt med en lärare på Nacka musikskola. Senare hörde hon av sig då hon behövde vikarie i två veckor och jag sa javisst, så jag undervisade flera dagar där, det kändes jättebra. Och sen var det en kille i en orkester som hade problem att få ljud i saxofonen, och vi har ju haft en reparationskurs här på SMI, så jag lyckades fixa den. Så jag vet inte – kanske var det för saxofonen som jag sen fick frågan om att jobba där.

David har du sökt jobb och hur tänker du om framtiden?

D: Jag håller ögonen öppna, det finns inte lika mycket pedagogjobb bara på bas som på mer populära instrument som exempelvis gitarr. Min baslärare sa att antingen får ni resa runt och ha flera olika jobb och arbetsgivare eller se till att vara lite bredare. Så jag försöker bredda mig så mycket jag kan vilket jag även gör på SMI. Nu läser jag en kurs i akustiskt gitarrspel, och som jag nämnde tidigare även en kurs i musikteorimetodik. Det är väl lite så det är för mig här – att, ja jag får nya infall och jag kan ändra mig, det finns så mycket som känns roligt och intressant här och jag hittar nya intresseområden och saker jag vill.

Är det något ni tycker har varit särskilt utmanande här på SMI?

J: Det är en sak jag tänker och som jag har tagit till mig som en lärare sa. ”Våga gå utanför er bekvämlighetszon, det är då ni kommer att utvecklas”. Vi gjorde också mycket i början som var ovant för mig – sjunga i mikrofon, praktiska övningar, spela piano och andra instrument, uppträda och förebilda för varandra. Det kunde vara jobbigt, obekvämt, också pinsamt och i början förstod jag inte alltid poängen med det här, men nu gör jag verkligen det. Vi har utvecklats, vi har klarat av det, och vi har fått så mycket stöd också. Och i och med att man har upplevt det själv har man förståelse för hur en liten människa känner och mår när vi som lärare utsätter dem för olika situationer.

D: Ja att våga förebilda saker som folk tycker kan vara pinsamma, och även det här att våga göra fel som lärare, spela fel exempelvis, det var utmanande för mig när jag började och det är något som jag tagit med mig, tanken att – det är okej, vi lär oss, vi kör bara.

J: Ja det är verkligen skönt med SMI att det är så avdramatiserat och inte så mycket prestige. Jag känner att jag har blivit mycket bättre på att slappna av och att vara mig själv, och jag har också verktyg jag kan använda för att skapa en bra pedagogisk miljö för eleverna.

Har ni några råd eller insikter som ni vill förmedla till den som funderar på att söka till SMI?

D: Att det är en intensiv utbildning och om man läser på heltid så behöver man lägga ner heltid också. Det att man har eget ansvar för sin tid, det har varit både utmanande och lärorikt för mig, och det tog lite tid för mig att skapa en rutin. Nu gör jag så att, även om jag bara har lektioner måndag till onsdag, så jobbar jag med studierna alla dagar i veckan. Och det krävs för att det ska funka.

J: Och jag skulle vilja lägga till att man ska också förstå att det är inte en musikerutbildning där du ska jobba jättemycket med att utveckla och visa upp den högsta spelnivån på ditt instrument. Det är en utbildning som utbildar musikpedagoger, där vi främst ska utveckla oss i den pedagogiska rollen, det har jag verkligen tagit till mig.

Till sist

D och J: Sök! Verkligen, om du är intresserad, sök.