logo

Student-intervjuer – Masuka och Marc

Student-intervjuer

Masuka Maeta läser musikpedagogprogrammets tvååriga påbyggnadsutbildning för musiker.

Vad har du för tidigare utbildning och i vilka sammanhang har du varit musikaliskt verksam innan du sökte SMI?

Jag kom till Sverige 2001 och redan från början tänkte jag att bli pianolärare, så var det även i Japan. Jag har en fyraårig musikerutbildning med mig därifrån och innan det läste jag även tre år på musikgymnasium.

Flera föreslog SMI men det var lite för tidigt för mig för att jag inte kunde språket. Jag spelade en del, bland annat i orkester, celestastämman i An American in Paris av Gershwin.

Och så fick jag tjänst som vikarie på en kommunal musikskola, men tyckte att jag behövde mer kunskap för att bli en bra instrumentlärare. Men jag vågade inte söka SMI än, jag tog en omväg och läste på Komvux för högskolebehörighet, pedagogik på Umeå universitet ett år, och sedan musikvetenskap först på Uppsala och sen Stockholms universitet. Då kände jag att jag kunde fackspråket lite bättre inom musik också. Och sen sökte jag SMI.

Efter din första termin på musikpedagogprogrammet - har utbildningen uppfyllt dina förväntningar så här långt?

Ja faktiskt, här har jag fått bredda mina kunskaper. Jag har precis börjat förstå upplägget, hur mycket jag behöver jobba och så och nu har jag övningselever genom SMI.

Bor du nära?

Jag bor i Eskilstuna, så det är enkelt att ta tåget direkt till Flemingsberg.

Vad har varit särskilt intressant, användbart eller utmanande?

Man kan verkligen använda sina kunskaper från musikerutbildningen och sedan får man bredda sig här genom att möta nya genrer till exempel, det är bra tycker jag. Jag kanske kunde förstå genrerna i huvudet tidigare men här spelar vi dem.

Något annat du skulle vilja förmedla till den som funderar på att söka en musikpedagogisk utbildning?

Jag upplever att SMI fungerar som länken mellan oss studenter och yrkeslivet. Det är bra för de som kommer från andra länder att söka hit och förbereda sig för att bli lärare. Och jag tycker att utbildningen har en bra balans mellan teori och praktik som verkligen leder till eget reflektionsarbete och utveckling.

Marc Linder läser musikpedagogprogrammets treåriga kandidatutbildning.

I vilka sammanhang har du varit musikaliskt verksam innan du sökte SMI?

Jag har inte läst estetiskt program men under gymnasietiden gick jag fyra lektioner i veckan på kulturskolans musiklinje, huvudinstrument, biinstrument, teori och ensemble. Och så spelade jag gitarr i Västerås Kulturskolas storband, det var mycket jazz, funk och soul då. Sen har jag gått på musiklinjer på folkhögskola. Och efter det har jag och min fru skrivit och spelat musik i veckorna och jobbat med annat för att försörja oss på helgerna.

Nu är du precis halvvägs in i utbildningen – nämn något som varit särskilt intressant eller utmanande?

Dels alla olika genrer som jag måste ta mig igenom på elgitarr är väldigt utmanande och utvecklande. Jag är ganska driven och jag tycker det är väldigt kul, alltså jag har alltid älskat att spela gitarr. Och jag upplever att jag aldrig har utvecklats så mycket på elgitarr som nu när jag går på SMI. Gitarrundervisningen är väldigt strukturerad och allt är tydligt uppstyrt, en massa examinationer, och så utsätts man för nya grejer som man måste öva på. För mig är det perfekt, kreativ frihet inom tydliga ramar. Jag får utlopp för min kreativitet genom att jag måste utveckla mig och ta nya steg mot olika håll som jag kanske inte skulle ha gjort annars.

Väldigt, väldigt roligt är också arrangering och ensembleledning, två av de bästa kurserna, jättekul. Jag känner att jag skulle kunna tänka mig att gå vidare och bli dirigent och skriva stora arr.

Det kanske blir som en fortsättning på det du gjorde innan SMI när du skrev mycket egen musik?

Ja exakt, och jag har alltid tänkt mycket arrangering när jag skriver popmusik, men jag har ju tänkt mer för ensemble, inte så mycket stråk och annat som man kan bygga på. Så det är ju som att vidga sin repertoar.

Varför valde du att utbilda dig på SMI?

SMI är de enda som har det här upplägget att läsa tre dagar i veckan. För mig som har familj finns det ingen möjlighet att jag skulle kunna vara fem dagar i Stockholm. Nu kan jag bo hemma och pendla, tre dagar i veckan gör det ok. Jag sökte ingen annan högskola.

I vilket eller vilka områden inom musik och musikpedagogik ser du dig själv verksam efter utbildningen?

Som musiklärare på högstadiet i vanliga grundskolan, jag kommer med största sannolikhet vara verksam på deltid i grundskolan och deltid kanske på kulturskolan dessutom skriva musik och vara musiker.

Har du lärarexamen?

Nej, men jag kommer att fortsätta plugga efter SMI, läsa kompletterande utbildning som jag förhoppningsvis kan klara av på ett år eftersom jag kan tillgodoräkna mig en hel del från den här utbildningen. Och det var ju också en av anledningarna till att jag ville utbilda mig, att jag behövde ha lärarleg. Men den här utbildningen har också fått mig mer intresserad av att ha gitarrelever igen. Jag hade det ett tag efter gymnasiet. Då tyckte jag inte att det var så jättekul men nu känns det roligt både med enskilda elever och med grupper, kanske för att man har mycket fler verktyg så klart. Och sen skulle jag även vilja jobba med ensembler i kulturskolan.