logo

Intervju med tre studenter på Musikpedagogprogrammet

Student-intervjuer

Här är tre av årets studenter som snart läst sin första termin i utbildningen: Edward Jaresand har de senaste åren verkat på dj-scenen med främst genrerna underground, minimal house och techno, han producerar också musik i den egna studion. Hanna Lindgren producerar, skriver och framför såväl egen som andras musik. Hon samarbetar med flera olika akter i studio och på turné som musiker och sångerska och hon bygger också upp och driver musikstudios för och tillsammans med ungdomar på Fryshuset. Andy Englund har ett förflutet som ljudtekniker, är elgitarrist med stor erfarenhet av musikproduktion i studiomiljö, är låtskrivare och har turnerat mycket som musiker.

Ni är en ganska spretig grupp med olika erfarenheter och bakgrund, vad tänker ni om det?

Andy: Jag tycker att det funkar bra, alla är supertrevliga och stödjande och att vi hjälper varandra när det behövs. Och det känns som att vi uppmuntras att fråga om hjälp.

Edward: Ja det märks i våra profilkurser att det är ”a blessing and a curse”. Man har så många coola människor att jobba med, olika erfarenheter, åsikter och så där som också kan innebära att det ibland är svårt att landa i nånting konkret. Till exempel har jag aldrig hållit på med singer-songwriting förut, det har ju de andra gjort, så där känner jag mig lite” lost”. Och när jag talar om det jag gör och vill åstadkomma så kan det låta lite främmande. Men det kan också vara väldigt häftigt att få olika perspektiv.

Hanna: Jag håller med, tänker att vi som grupp funkar väldigt bra ihop som personer så allting är svinkul i alla fall. Men att vi har så enormt olika erfarenheter pedagogiskt tycker jag har varit svårare eftersom jag har lång erfarenhet av det vi håller på med just nu, inget nytt direkt, men det blir säkert annorlunda när vi kommer in på sånt som jag inte är så hemma på till exempel dj:ing som jag har noll kunskap i.

A: Ja, nu har vi bara läst ett första block – jag hade förväntat mig att vi skulle gå in mer på tekniska produktionsaspekter, vilka frekvenser ska man skära bort när man ska micka upp en baskagge, hur mixar man en trumpet med panorering, mixar man med high-hat till vänster eller höger… Men som sagt det har bara gått ett block, vi kommer säkert dit längre fram.

Något ni vill lyfta fram som har varit särskilt utmanande?

E: Jag tror att vi alla kan skriva under på att gehör- och musikläran har varit en ”challenge”, noter och sånt.

H: Men det märks att vår lärare har erfarenhet av att jobba på gymnasiet, att möta elever som inte kan så mycket på det här området.

E: Ja, och det är ju en hörnsten i vad vi utbildar oss för, även om vi inte har använt oss av sådana kunskaper tidigare…

H: Jag tänker också att det kommer att vara användbart om en kanske jobbar lite bredare än vad jag gör just nu. Om en jobbar på en kulturskola och möter en elev som kanske inte alls är intresserad av hiphop eller house och vill göra en helt akustisk låt. Vi måste också kunna möta den ungdomen på hens språk.

A: Sen var det den där visan i sångkursen som hade väldigt mycket text. Det var svårt, men jag klarade av det tack vare min sånglärare som gav mig jättemycket bra feedback om hur jag kunde jobba vidare. Jag ser mycket fram emot nästa period när vi ska komma in på stämsång, det är nåt jag verkligen vill utveckla.

E: Vi hade också ett retorikmoment som var väldigt utmanande men jättebra, topp fem av föreläsningar så här långt.

Något som överraskat?

A: Utbildningen har varit utvecklande också rent personligen, ur ett privat perspektiv, när det gäller låtskrivande till exempel, olika vägar att sätta igång en kreativ process på som jag inte riktigt tänkt på förut.

H: Pianokursen, jag har verkligen utvecklats i piano, så mycket. Och det hade jag inte trott, jag trodde inte att vi skulle ha sån undervisning över huvud taget.

E: Inte jag heller. Och det är ju superviktigt att ha med sig till musikläran också.

Råd till någon som funderar på att söka?

H: Se till att du är säker på din huvudinriktning, att du kan ditt hantverk, för det är inte huvudfokuset i den här utbildningen. Det här är ju en pedagogisk utbildning.

E: Ja, och gå in i utbildningen med öppet sinne. Jag kommer ihåg på antagningsprovet att någon sa att ”du har jobbat mycket med musikproduktion och dj:ande, men i utbildningen kommer du också att få fokusera på låtskrivande”. Jag avfärdade det litegrann då och tänkte ja, ja. Men det är viktigt att inte låsa sig fast vid en grej. Sen ska man också hålla i sitt eget och inte släppa det helt, så klart. Jag tror att en översättare har börjat formas i bakhuvudet, att man kan se saker inte bara för vad dom är utan också vad man själv kan göra med dom.

Var och inom vilka områden ser ni er själva verksamma om låt oss säga fem år?

A: När jag var ute på min praktik förra veckan mötte jag en tjej som läste både gitarr och musikproduktion i kulturskolan. Och jag kan se mig själv i en situation där jag kan kombinera mina gitarrkunskaper med musikproduktion i en framtid.

E: Beroende på hur kulturskolan utvecklas de närmaste åren ser jag mig gärna verksam där men det krävs ju en insats från kulturskolornas sida. Utbudet på dj-fronten är ganska minimalt jämfört med vad det skulle kunna vara. Om det händer eller om jag kan vara en del av en förändring åt det hållet så ser jag mig absolut som en del av kulturskolan.

H: Jag tänker att vi som går den här utbildningen kommer att vara pionjärer inom det här området. Jag vill starta musikstudios för ungdomar över hela Stockholm oavsett om det är i kulturskolan eller i någon annan verksamhet.

E: Så känner jag också. Men kulturskolan ska ju vara till för alla, så att få vara med i den utvecklingen skulle vara otroligt roligt. Jag är väldigt engagerad i att främja kreativitet hos ungdomar som inte nödvändigtvis behöver handla om att spela instrument utan mer – ”nu ska jag visa min somaliska folkmusik, men jag älskar också den här hiphoplåten, hur kan man få ihop dom?” – det finns inga gränser, nu skapar vi något.